Transport vacatures - reageer direct online
Vacatures transport - werken in de transport
Afbeelding: inspectieverkeer

Gezond en fit naar je werk voorkomt ongevallen

Geplaatst op: 20-12-2015

Teus van der Ham, relatiebeheerder en veelal actief in de agrarische sector en de transport wil de aandacht vragen voor de een verantwoorde levensstijl. Het lijkt voor zich te spreken, maar onbewust zijn we er niet altijd even goed mee bezig. Een goede conditie betekent fit en scherp op je werk met als indirect gevolg minder ongelukken. Een belangrijk onderwerp in de transportwereld met de rijtijdenwet in ons achterhoofd.

Elke medewerker van AB Midden Nederland heeft ooit een veiligheidshandboek gehad waarin verschillende gevaren in verschillende werksituaties worden benoemd. Een ieder wordt geacht te weten wat daar in staat, lees het handboek daarom nog eens na om de kennis fris te houden. Heb je het handboek niet meer in bezit hebt meld dit dan bij je relatiebeheerder en vraag om een nieuw handboek. Naast alle veiligheidsvoorschriften die er in staan blijft één van de belangrijkste zaken dat je uitgerust en scherp bent als je aan je werk begint. Niet fit en scherp zijn is een belangrijke veroorzaker van bedrijfsongevallen, bijna ongevallen en gevaarlijke situatie's. Fit  zijn is je eigenlijk verantwoordelijkheid en sluit aan bij wat mijn collega Jos van Hattum al aanhaalde over je gedrag op de werkvloer.

,,De transportsector waarin ik actief ben, heeft voor eerder genoemde een mooi verplicht hulpmiddel, namelijk de rijtijdenwet. In deze sector betekent fit zijn dat je vrachtwagen (combi) een transportmiddel blijft en niet verandert in een projectiel met twijfelachtige besturing. Veiligheid stopt niet bij het controleren van je voertuig voor je wegrijdt, maar is een 24 uur per dag doorlopend item. Daarom wil ik hieronder nog eens de voorschriften met een ieder delen."

Teus van der Ham - KAM functionaris


Dagelijkse rusttijd 

  • Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust;
  • Mag gesplitst worden in 2 perioden: 1e minimaal 3 ononderbroken uren; 2e minimaal 9 ononderbroken uren;
  • Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, en minder dan 11 uur (max. drie maal tussen tussen twee wekelijkse rusttijden);
  • Meervoudige bemanning: minimaal 9 uur (periode 30 uur), 1e uur facultatief (wanneer 2e bestuurder binnen 1 uur wordt toegevoegd, geldt voor beiden vanaf aanvang van ieders werkzaamheden de periode van 30 uur).

Dagelijkse rijtijd 

  • Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks);
  • Normaal: maximaal 9 uur;
  • Maximaal 2 x per week: 10 uur.

Wekelijkse rusttijd 

  • Normaal: periode van 45 uur aaneengesloten rust;
  • Verkorte wekelijkse rust: minimaal 24 uur aaneengesloten rust (mits compensatie voor einde derde week en bloc);
  • In iedere periode van twee weken 2 x een normale wekelijkse rusttijd, of 1 normale en 1 verkorte wekelijkse rusttijd;
  • Uiterlijk na iedere periode van 6 x 24 uur dient een nieuwe wekelijkse rusttijd aan te vangen.

(Twee)wekelijkse rijtijd

  • Mag niet meer bedragen dan 56 uur
  • Twee wekelijkse rijtijd mag niet meer bedragen dan 90 uur 

Ononderbroken rijtijd

  • Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten (dit mag worden vervangen door onderbreking van 15 minuten, gevolgd door één van 30 minuten met een totaal van minimaal 45 minuten).

 

 

 

Deel dit artikel: