=

‘Continuïteit, daar is een klant mee geholpen’

Publicatiedatum: 17-08-2022

Frank Grul (55) voelt zich als relatiebeheerder in de sector transport en logistiek als een vis in het water. De jarenlange ervaring die hij in deze branche opdeed zet hij nu in om nieuwe klanten binnen te halen voor AB Midden Nederland én bestaande opdrachtgevers naar volle tevredenheid van dienst te zijn. 'Het mooiste is alsbedrijven andere uitzendbureaus op een gegeven moment niet meer nodig hebben. Daar krijg ik energie van.'

Bij transport en logistiek denk je automatisch als eerste aan vrachtwagenchauffeurs. Maar in de ruim vier jaar dat Frank bij AB Midden Nederland in deze sector actief is, heeft hij nog maar een keer of vijf een klant voorzien van een chauffeur. “Die zijn gewoon niet beschikbaar”, stelt hij resoluut. “Een goede vrachtwagenchauffeur heeft werk;
anders is er iets met hem of haar aan de hand.”

De ongeveer honderd medewerkers die hij aanstuurt zijn dan ook werkzaam op andere vlakken. Orderpickers, heftruckchauffeurs, stapelaars, alles wat nodig is om producten op tijd in de goede vrachtwagen te krijgen. “De vraag daarnaar is ook groot, maar we hebben gelukkig een grote poule met betrokken vakmensen.”

Een jaar of vijf geleden maakte Frank de overstap naar AB Midden Nederland. Hij had al een afwisselende loopbaan achter de rug, waarvan hij een groot deel doorbracht in het transport. Daar plukt hij in zijn werk als relatiebeheerder de vruchten van. “Ik weet waar opdrachtgevers het over hebben, deel hun interesse en spreek hun taal. Dat maakt de drempel meteen al een stuk lager. Daarnaast weet ik wat voor medewerkers er nodig zijn als ze voor bepaalde werkzaamheden mensen vragen.”

'Ik weet waar opdrachtgevers het over hebben, deel hun interesse en spreek hun taal.'

In de afgelopen jaren ging hij met veel plezier de weg op om nieuwe klanten binnen te halen. Een taak die de welbespraakte relatiebeheerder op het lijf geschreven is. Van grote meerwaarde is het netwerk dat hij al opgebouwd had. “Bij de meeste bedrijven kom je binnen via iemand die je al kent. Die geeft dan een tip en een telefoonnummer, waarna je veel makkelijker jezelf kunt uitnodigen voor een kop koffie en een vrijblijvend gesprek.”

En daarmee gaat Frank dan meteen ook de uitdaging aan: ondernemers duidelijk maken dat gebruikmaken van de diensten van AB Midden Nederland grote voordelen met zich meebrengt. “En dat lukt me gelukkig aardig”, lacht hij. “Om een voorbeeld te geven: bij één van de vestigingen van een groot transportbedrijf werkten ze met zo’n
zestien uitzendbureaus. De manager zei tegen mij: ‘Frank, ik wil dat je dat terugbrengt tot vier of vijf.’ Daar ben ik mee aan de slag gegaan en inmiddels is dat gelukt. Mijn doel is om zo te werken dat ze afscheid nemen van andere uitzendbureaus. Al zeg ik er wel altijd bij: blijf gebruikmaken van minstens twee uitzenders, om niet te kwetsbaar
en afhankelijk te zijn.”



Klantenbinding staat dan ook met hoofdletters in zijn woordenboek. Zeker zo belangrijk: het contact met de medewerkers, voor negentig procent afkomstig uit Polen. “Ik streef ernaar om hen op langere termijn op een werkplek te houden. Dat is voor hen prettig, maar ook voor de opdrachtgever. Continuïteit, daar is een klant mee geholpen.
Regelmatig ga ik langs op de werkplek om mijn gezicht te laten zien enruimte te bieden om zaken te bespreken. Bij sommige klanten ben ik er elke week een keer. Dat stellen de medewerkers op prijs, maar de klant
ook. Je betrokkenheid laten zien is van groot belang.”

Daarbij past ook het advies aan klanten om meerdere internationale flex-medewerkers in het team op te nemen. “Zo creëer je ruimte om hen drie of vier keer per jaar terug te kunnen laten gaan naar Polen. Er zijn er veel die daar een gezin hebben. Als de band met het thuisfront goed is, willen ze ook langer op dezelfde werkplek blijven. En dat is weer in het voordeel van de klant.”