Elke dag zorgen dat de puzzel klopt

Publicatiedatum: 15-06-2021

Investeren in het leren kennen van je collega's voor wie je de planning maakt; voor Kamila van der Kuijp en Marta Grzelka, planners bij AB Midden Nederland, is dat de belangrijkste pijler onder hun dagelijks werk. Want alleen met die kennis kunnen ze ervoor zorgen dat medewerkers bij een opdrachtgever terecht komen waar ze het beste tot hun recht komen én met plezier werken.

Hoe hun werkdag als planner eruit ziet? Ze moeten er even om lachen. Het is natuurlijk een cliché, maar het klopt wel: elke dag is anders. En daar genieten ze elke keer weer van. “Net als je denkt dat de planning helemaal rond is, gaat de telefoon en kun je weer van voren af aan beginnen. Dat maakt het ook zo leuk, de afwisseling, elke keer er weer voor zorgen dat de puzzel klopt.”

Ze zijn beiden relatief kort in dienst bij AB Midden Nederland. Marta begon bijna vijf jaar geleden in het kantoor in Houten, maar verkaste al vrij snel naar de vestiging in Bunschoten-Spakenburg. “Ik had geen ervaring als planner en in die tijd ging de groei heel hard. Er waren veel collega’s die me wilden helpen, maar ik ben erg gedreven en probeerde het zoveel mogelijk zelf op te lossen. In korte tijd heb ik toen heel veel geleerd. Inmiddels zie ik als iemand binnenkomt bijna meteen of hij of zij geschikt is om voor ons te werken; die mensenkennis heb ik hier snel opgedaan.”



Kamila startte ruim drie jaar geleden. Haar werkplek is van begin af aan het kantoor in Sliedrecht. Ze had als leidinggevende bij een Aldi supermarkt en een vestiging van Burger King al wel ervaring opgedaan met het coördineren van medewerkers. “Dat beviel heel goed en ik wilde daar verder in. Dat ik uit Polen kom kon ik daarnaast gebruiken om me te onderscheiden. De vacature van planner bij AB Midden Nederland paste dan ook perfect bij me. Ik ben heel erg geïnteresseerd in wat mensen drijft en wat ze graag doen. Daar kan ik hier elke dag invulling aan geven.” 

Hun Poolse wortels zijn een grote meerwaarde in hun dagelijkse werkzaamheden, waarbij het contact met hun collega’s cruciaal is. Zonder taal- of cultuurdrempels kunnen de vooral Poolse medewerkers van AB Midden Nederland met hun praten over het werk, maar net zo goed over andere zaken waar ze tegenaan lopen. De activiteiten als planner gaan dan ook veel verder dan puur het invullen van Excel-lijstjes met namen en werktijden. “We regelen huisvesting en vervoer, blussen brandjes als dat nodig is, zorgen dat alles goed geregeld is. Als er nieuwe aanvragen komen, zoeken we geschikte medewerkers voor de opdrachtgever. Het gebeurt ook wel dat er van de ene op de andere dag, omdat een klus niet doorgaat, je tien medewerkers ergens anders onder moet brengen. Dan moet je snel kunnen schakelen.”

Wat ze daarbij trouwens opvalt: de medewerkers uit Polen nemen dan al snel genoegen met elke vorm van werk dat ze voorgeschoteld kregen. Kamila: “Dat verbaast me. We vragen dan door: ‘Wat zou je eigenlijk echt het liefste willen gaan doen?’. Dat komt dan niet meteen los, je moet daar wat tijd en energie in steken, maar uiteindelijk hoor je toch waar ze het het meest naar hun zin hebben.” En Marta: “Als een collega ergens voor de eerste keer heengaat, bellen we altijd binnen een week op om te horen hoe het gaat. Mocht het toch niet bevallen, dan kun je snel bijsturen.” Informatie die in hun taak als planner goud waard is. Hun missie is om opdrachtgevers van tijdelijk personeel te voorzien dat de juiste kennis en kunde heeft, maar zeker zo belangrijk is dat ze passen bij de bedrijfscultuur en dat ze werk doen dat ze leuk vinden. “Voor beide kanten werkt dat gewoon het beste. Daar halen we veel voldoening uit, te weten komen waar iemand op zijn plek zit en er dan voor zorgen dat hij of zij daar terechtkomt. Richting onze klanten stellen we ons ook proactief op. ‘We hebben nu iemand voor je, dat is echt een topper. Zal ik hem naar je toesturen?’.”

Ze hebben het beiden duidelijk merkbaar meer dan goed naar hun zin als planner bij AB Midden Nederland. “De kracht van AB Midden Nederland is dat ze het echt belangrijk vinden hoe het met een medewerker gaat, waar hij of zij op zijn of haar plek is. En dat zorgt ervoor dat we ons hier helemaal op onze plek voelen.”