news-detail-image
Home
Nieuwsoverzicht
AB Midden Nederland is van ons allemaal
60 jaar AB Midden Nederland
,

AB Midden Nederland is van ons allemaal

Deel dit bericht

De jubileumviering voor leden, klanten en medewerkers werd donderdagmiddag  en -avond druk bezocht. Naast ontmoeting en een hapje en drankje bij diverse foodtrucks waren er meerdere toespraken, die in het teken stonden van de waardering voor de medewerkers.

Want dat is nadrukkelijk de rode draad in de speeches van commercieel directeur Bram Schouten, algemeen directeur Gijs Jan Kuilman en spreker Roel Van de Wiele. Schouten: “Wij zijn supertrots op onze mensen, die dagelijks voor dag en dauw aan de slag gaan. Zij zorgen al zestig jaar dat bedrijven kunnen blijven draaien, door mee te helpen in de productie of in te vallen bij ziekte.”

Speelgoedtractor

Voorafgaand aan de toespraken komen de genodigden samen in het kantoor in Houten. Gebrek aan gespreksstof is er duidelijk niet; in een ontspannen sfeer wordt bijgepraat en kennisgemaakt. Cadeaus ter gelegenheid voor de viering komen ook voorbij: grote boeketten bloemen, flessen wijn en op een tafeltje staat ook een speelgoedtractor. Op een digitale racebaan kunnen de aanwezigen kijken of ze zich zouden kunnen meten met Max Verstappen.

Het grote magazijn blijkt voor de jubileumviering ook uitstekend dienst te doen als sfeervolle zaal om de gasten een zitplaats te dienen. Daar trapt Bram Schouten af met een korte terugblik op zes decennia AB Midden Nederland. Met een glimlach: “Ik heb tien minuten om zestig jaar samen te vatten, dus dat is een uitdaging.”

Wel staat hij eerst stil bij een heel ander onderwerp. “Vier gewaarde collega’s zijn recent overleden. Het heeft ons allen diep geraakt; we wilden daar tijdens deze jubileumviering niet aan voorbij gaan en ook dit benoemen. Daarbij denken we ook aan andere collega’s die ons in het verleden zijn ontvallen.”

Vijf boeren

In 1963 wordt de basis gelegd voor het huidige AB Midden Nederland, zo pakt Bram Schouten de draad van de geschiedenis op. Het initiatief van enkele agrariërs om met een eigen coöperatie een medewerker in dienst te nemen die in kan van allen als één van hen zijn werk niet kan doen, blijkt van begin af aan te voorzien in een behoefte. In de loop van de jaren kent de coöperatie een sterke groei. In de jaren negentig worden de basisactiviteiten uitgebreid met uitzendwerkzaamheden. “Naast vervanging gingen de leden vragen om hulp bij onder meer het oogsten.”

Poolse medewerkers

Een belangrijke ontwikkeling vindt plaats in 1999. Voor het eerst komen er Poolse medewerkers in dienst. “Dat was een tijd van enorm pionieren, omdat we daarmee een nieuwe markt opgingen. We kregen te maken met zaken als huisvesting en het regelen van verzekeringen, om onze leden te ontzorgen. Achteraf kunnen we zeggen dat we toen een heel goede stap gezet hebben.”

Nog een mijlpaal: de overname van uitzendbureau CAN in Sliedrecht. Het aantal leden steeg met 225 en er kwamen in één klap 45 medewerkers bij, evenals de vestiging in Sliedrecht. Het hoofdkantoor zelf gaat in 2006 naar een voormalige boerderij aan de Voorveste in Houten. “Een gezellige plek, waar we zeer naar ons zin zaten en die we tot op de laatste vierkante meter hebben gebruikt.”

Superblij

Want de voortdurende groei zorgde ervoor dat AB Midden Nederland op deze plek uit zijn jasje groeide. Aan de Brede Hoon wordt in 2020 het nieuwe hoofdkantoor in gebruik genomen. “Daar zijn we nog steeds superblij mee. Op dit moment hebben we zes kantoren en zijn er tussen de 1800 en 1900 medewerkers voor ons aan het werk, van wie vijfhonderd in vaste dienst.”

Om af te sluiten met: “Als directie kregen wij net de felicitaties voor deze jubileumviering, maar we zijn allemaal te feliciteren: medewerkers, leden, AB Midden Nederland is van ons allemaal.”

 Ontwikkelen

Gijs Jan Kuilman schetst aansluitend een beeld van de huidige arbeidsmarkt. Maar niet na stil te staan bij het waarom van het succes van de coöperatie. “We doen het samen, de basis is het omzien naar een ander en mensen de kans en ruimte geven zichzelf te ontwikkelen. Dat is eigenlijk ook onze groeistrategie en waarom we goed zijn in wat we doen.”

Hij stipt vervolgens de recessie aan waar Nederland zich momenteel in bevindt. “Tegelijkertijd verwachten we dat de groei van de economie doorgaat. De werkloosheid is nu met 3,6 procent historisch laag; de arbeidsmarkt zal de komende jaren krap blijven. Daarom zijn wij er heel blij mee dat we onze medewerkers aan ons kunnen blijven binden om u van dienst te kunnen zijn.”

Om af te sluiten met een bijzondere nieuwe stap die dichtbij is: de fusie met AB Vecht en Amstel. “Maandag valt daarover het besluit. We werken al jaren goed met elkaar samen en hopelijk krijgt dat met de fusie een vervolg. Daar kijken wij ontzettend naar uit.”

Vertrouwen

De waardering voor medewerkers; dat is zeker ook de rode draad in de bijdrage van spreker Roel Van de Wiele. De Vlaming wijst de aanwezigen doorspekt met humor op het belang van het goed omgaan met je team.

Eén van de opvallende onderdelen: hij prijst een werkwijze aan die bij AB Midden Nederland schering en inslag is: “Hoeveel vertrouwen geeft u een nieuwe werknemer? Honderd procent, dat is het juiste antwoord. Laat mensen gerust, heb er vertrouwen in dat ze doen wat ze moeten doen.”

Vormpje

Zeker zo belangrijk is het vooraf zorgvuldig uitzoeken waar iemand goed in is. Van de Wiele maakt dat duidelijk aan de hand van kinderspeelgoed, waarbij peuters een vormpje door een passend gat moeten steken. “Ga niet proberen om het vormpje aan te passen. Dat gaat u niet lukken. Zorg dat u het gat aanpast. Dan creëert u vreugdevolle mensen.”

Ook opvallend is het belang dat hij hecht aan ‘connecten’. “Wees zeer kritisch met wie je je omringt. Houdt u verre van mensen die het uitgangspunt van NIMJD aanhangen: not in my job description, die alleen maar doen wat ze is opgedragen en niet bereid zijn verder te kijken of een ander te helpen. Zij zijn besmettelijk en steken anderen aan.”

Niet gemakkelijk

Hij vervolgt: “Daarbij is anders zijn juist goed. Medewerkers hoeven niet allemaal met de neuzen dezelfde kant op te staan, als hun voeten maar in de juiste richting gaan. En ze hoeven ook niet gemakkelijk te zijn; moeilijke mensen houden u juist scherp.”

Dat ‘connecten’ gaat hemzelf trouwens zeer goed af. Het is bewonderenswaardig hoe hij van meerdere aanwezigen in de zaal de naam al kent of heel snel opslaat in zijn geheugen, zodat hij deze persoon later in zijn speech persoonlijk aan kan spreken.

Miljoen

Hij eindigt, met een knipoog, met een verkapte uitnodiging aan zichzelf: “Tien jaar geleden mocht ik hier ook al komen. Toen had u een omzet van 30 miljoen euro. Inmiddels is dat 100 miljoen euro. Ik ga ervan uit dat als ik over tien jaar hier weer sta, het 300 miljoen euro is?”

 

Onze kernwaarden

corevalue-icon

Kwaliteit

Wij leveren altijd vakwerk en communiceren (pro)actief

corevalue-icon

Betrouwbaarheid

Wij zijn een betrouwbare partner en staan voor eerlijk werk

corevalue-icon

Dienstverlenend

Wij zijn flexibel en altijd bereikbaar

corevalue-icon

Sociaal

Bij ons voelen mensen zich nu én in de toekomst thuis